رول به رول چسب
رول به رول چسب
آگوست 29, 2020
دستگاه لمینت
لمینت
آگوست 29, 2020

برش و دایکات

دایکات چسب کاغذی که از واژه Die Cutting گرفته شده است که به پروسه ای اطلاق می گردد. که توسط دستگاه ها و ماشین آلات مخصوص و به کمک تیغه برش انجام می گیرد. این پروسه بر روی محصولاتی مانند کارتن، کاغذ، چسب کاغذی، لیبل و دیگر محصولاتی از این دست که به صورت ورقه ای می باشند، صورت می گیرد و در شیوه ها و انواع مختلفی انجام می شود.

امروزه با توجه به گسترش روز افزون استفاده از لیبل ها، چسب های کاغذی و محصولاتی مانند آن، استفاده از ماشین آلات برش و دایکات نیز افزایش یافته است.

در پروسه پرش و دایکات کردن می توان یک شکل را به صورت مکرر و پیوسته بدون استفاده از شابلون و کاتر و اجسامی مانند آن تکرار کرد. می توان به صورت متوالی نوعی از برش را با ابعاد بسیار دقیق بر روی محصولاتی مانند چسب کاغذی پیاده سازی نمود. این عملیات با ضربه دای انجام می گیرد که به اصطلاح تیغ خوردن محصول را که در اینجا چسب کاغذی و بسیاری از محصولات دیگر مانند انواع لیبیل ها مد نظر است، می گویند.

به طور معمول محصولاتی که برای برش و دایکات چسب کاغذی در این دستگاه ها قرار می گیرند، به صورت چاپ شده می باشد ولی از محصولات چاپ نشده نیز به عنوان متریال ورودی این دستگاه ها استفاده می گردد. چسب های کاغذی یک طرفه و دو طرفه یکی از اصلی ترین محصولاتی هستند که توسط ماشین آلات مذکور برش زده می شوند و دایکات می شوند.

انواع دایکات

دایکات تخت

دایکات تخت یکی از ابتدایی ترین روش های مورد استفاده می باشد. در این روش از قالب هایی تخت استفاده می گردد که لیزری می باشند. تیغه های تیزی در ابعادی استاندارد و مشخص دارند. این نوع از دایکات پروسه برش، پرفراژ (ایجاد سوراخ های ریز بر روی سطوح کاغذی و … . به منظور آسان تر بریدن آن ها در زمان مصرف) یا تا کردن مقوا را در لحظه ای انجام می دهد.

در مجموع می توان گفت دستگاه های دایکات توانایی انجام این سه حالت یعنی پرفراژ کردن، تا کردن و برش زدن انواع کاغذ، مقوا، فوم، کاغذ های پشت چسب دار، لیبل ها، فوم، کاغذ های لمینت شده و مواردی از این دست را دارد. به دستگاه هایی که در این شیوه مورد استفاده قرار می گیرند. دایکات فکی نیز گفته می شود.

به این دلیل که این دستگاه ها دو فک دارند. یک فک ثابت و دیگری فک متحرک. عملکرد دایکات فکی به این صورت می باشد که قالب مورد نظر برای شکل دادن به محصول بر روی فک پایین بسته می شود و محصول مورد نظر که شامل مقوا، کاغذ و غیره می باشد در فک بالا قرار می گیرد و با برخورد فک بالا و پایین عملیات انجام می گیرد. این دستگاه ها به صورت معمول قادر به انجام 900 ضربه در طول یک ساعت می باشند.

برخی از دستگاه ها که دایکات تخت را انجام می دهند قادر به استفاده از قالب های برجسته می باشند که بر روی محصولات نقوش برجسته ای ایجاد می نماید.

دایکات روتاری

دایکات روتاری به شیوه ای از دایکات و برش چسب کاغذی، لیبل و مواردی از این دست گفته می شود که به شکلی دوار انجام می گیرد. قالب این دستگاه که چسب کاغذی یا لیبل و مواردی از این دست بر روی آن قرار می گیرد. استوانه ای و دوار می باشد و لیبل یا کاغذ به دور آن قرار می گیرد و عملیات دایکات و برش بر روی آن انجام می گیرد. سرعت این نوع از دایکات بالا است و میزان مناسبی را در طول یک ساعت برش می زند.

دایکات پینگ پنگی

نوع دیگری از دایکات یا برش می باشد که در آن قالب ها بر روی تسمه هایی قرار می گیرند که به صورت ریلی و از چپ به راست و بالعکس حرکت می نمایند. عملیات دایکات کردن و برش زدن در طی این حرکت انجام می گیرد.

دستگاه برش و دایکات چسب کاغذی روتاری لیبل پشت چسب دار و IML

کاربرد این دستگاه های برش و دایکات بسیار گسترده است. این دستگاه برش و دایکات چسب کاغذی جهت برش ، تیغ زنی بصورت نیم تیغ و پوشال گیری انواع لیبل پشت چسبدار و برش و دایکات چسب کاغذی یا لیبل های IML مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از امکاناتی که استفاده از این ماشین آلات دایکات و برش در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهد. تیغ زنی به صورت تمام تیغ و نیم تیغ می باشد. تیغ زنی کامل آن نوع از برش است که در آن پس از عمل دایکات، کاغذ، مقوا، لیبل و به طور کلی محصول از هم جدا شده و دو سوی آن هیچ اتصالی به یکدیگر ندارد. در حالی که نیم تیغ شیوه از برش و دایکات می باشد. بیشتر برای لیبل های پشت چسب دار کاربرد دارد که از دو لایه سطح چاپی و کاغذ زرد رنگ تشکیل شده اند. در نیم تیغ زنی دستگاه دایکات پس از برخورد دای تنها لیبیل برش می خورد و کاغذ زرد رنگ پشت آن بدون برش و سالم باقی می ماند.

لیبل های IML نیز نوعی از لیبل ها می باشند که برای تزئین و برچسب زنی بر روی محصولات به کار می روند. IML که مختصر شده واژه های In-Mold Labeling می باشد، به نوعی از لیبل ها می گویند که در مرحله تولید محصول و پیش از قرار دادن محصول درون ظرف مورد نظر و به شیوه های به خصوصی بر روی ظرف آن چسبانده می شوند.

لیبل ها به طور کلی کاغذ هایی با جنس های گوناگون می باشند که یک سمت آن دارای گرافیک ویژه ای می باشد و سطح دیگر آن آغشته به چسب شده و بر روی محصولات چسبانده می شود. لیبل های کاغذی استفاده گسترده ای در صنایع گوناگون به ویژه صنایع غذایی دارند و به دلیل تنوع محصولات موجود در بازار، این محصولات نیز در ابعاد و شکل های گوناگونی برش و دایکات می شوند تا آماده استفاده بر روی محصولات گردند. اطلاعات زیادی از محصولات بر روی این لیبل ها چاپ می شود و نقشی اساسی در تبلیغ کالا و فروش آن دارند.

چسب های کاغذی و لیبل ها با تنوع بسیار گسترده ای در بازار وجود دارند. از نوع مات و براق بودن آن ها گرفته تا متریالی که در تولید آن ها به کار رفته است و یا چسبی که بر روی آن ها قرار می گیرد و شیوه چسباندن آن ها بر روی محصولات. گاهی چسب های کاغذی و لیبل ها به صورت چند لایه می باشند و از لایه شفاف نازکی بر روی آن ها استفاده می شود. این لایه آن ها را در برابر رطوبت، آلودگی و مواد روغنی مقاوم سازی می نماید.

ماشین آلات برش و دایکات رنج گسترده ای از این محصولات را با هر ساختار و ابعاد با شیوه های مختلف برش می زند و برای استفاده آماده می نماید. این ماشین آلات کارکرد بسیار متنوعی دارند و با طیف های گوناگونی از محصولات قابلیت انطباق پذیری و سازگاری دارند.

انواع برش و دایکات محصولات در این مجموعه با هزینه های مناسب و دقت و ظرافت بالا انجام می گیرد. از آن جا که تنوع کارایی این ماشین آلات بسیار بالا است بهتر است جهت دریافت راهنمایی و مشاوره به کارشناس مربوطه مراجعه گردد. قیمت خدمات ارائه شده در این مرکز بسیار مناسب بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد. تعرفه این خدمات به نوع متریال به کار رفته، ابعاد و میزان برش، نوع و شیوه دایکات و مواردی از این دست بستگی دارد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با همکاران ما در این مجموعه تماس حاصل فرمایید تا در اسرع وقت اقدام گردد.

تولیدی چسب