عایق الاستومری رولی پشت چسبدار
عایق الاستومری رولی پشت چسبدار
نوامبر 24, 2020
تولید چسب PVC
تولید چسب PVC
دسامبر 4, 2020

عایق الاستومری EPDM

عایق الاستومری در دو نوع NBR و EPDM تولید می گردد و همواره برای متخصصین و مهندسین صنعت ساختمان سوال بوده که چه تفاوتی میان عایق های NBR و EPDM وجود دارد. در حقیقت باید گفت که بسیاری از مشخصات NBR و EPDM کاملاً شبیه به هم هستند و اختلافات بسیار ناچیزی با هم دارند، در کل می توان گفت که کاربری عایق الاستومری EPDM در برخی موارد خاص اندکی بهتر از NBR است. ولی باید توجه داشت که تولید عایق الاستومری EPDM بسیار مشکل است، حتی بزرگترین شرکت های تولید عایق نیز عایق الاستومری EPDM را با خلوص ۱۰۰% نمی سازند.

تفاوت های عایق های nbr و epdm

محدوده های دمایی
دما بالا

میزان مقاومت عایق های الاستومری در برابر حرارت، در مرحله اول توسط جنس پلیمر پایه آن تعیین می گردد. مقاومت حرارتی در دمای بالا تابعی از دمای محیط و زمان بالا رفتن دما می باشد. چرا که فرآیند تخریب و تغییر شکل نیز تابعی از زمان و دما می باشد. همیشه به صورت تقریبی برای یک ماده رنج مقاومت حرارتی تعریف می گردد و هیچ وقت نمی توان به طور دقیق مقاومت حرارتی یک محصول را محاسبه کرد. در تعیین مقاومت حرارتی یک ماده باید به خواص فیزیکی مانند انقباض نیز توجه کرد.

عموماً در صنعت تاسیسات برای محصولات پایه epdm دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت حداکثر مقاومت دمایی در نظر گرفته می شود و برای محصولات پایه nbr یک دمای متغیر ۲۲۰ تا ۳۳۰ درجه فارنهایت در نظر گرفته می شود. تقریباً هر دو نوع عایق epdm و nbr در صورت قرار گرفتن در یک محدوده دمایی بالا در طولانی مدت به صورت مشابهی واکنش نشان می دهند. امّا در یک دمای بالا و مدت زمان کوتاه مقاومت دمایی عایق های الاستومری epdm بهتر است. در برخی از پروژه های خاص استفاده از عایق الاستومری EPDM بهتر است مانند سیستم های خورشیدی برای گرم کردن آب، clean room ها، لوله های بخار آب فشار بالا و نمونه هایی از این قبیل مقاومت حرارتی عایق الاستومری EPDM بهتر است. با این حال انقباض و کم شدن حجم ماده باید بیشتر مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا که باید ساختار سلولی و نفوذپذیری ماده نیز در نظر گرفته شود.

شباهت های عایق های nbr و epdm

رسانایی حرارتی:

انواع عایق الاستومری EPDM دارای یک ساختار سلولی بسته می باشند و رسانایی حرارتی آنها مشابه می باشد.

خواص شعله و دود:

عایق الاستومری EPDM و مخلوط پلیمری NBR دارای نرخ شعله و دود 5/25 از میان دیوار “2 در زمان تست طبق ASTM E84 می باشند.

مقاومت خوردگی:

محصولات عایق الاستومری EPDM و مخلوط پلیمری NBR هنگامیکه به شکل مناسب نصب شوند در کاربردهای لوله های ضدزنگ دما پائین یا مسی باعث خوردگی نمی شوند. برای فولادهای ضدزنگ دما بالا (بالایF 100) توصیه می شود که فولاد ضدزنگ هنگام استفاده از هریک از محصولات، با پوشش مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی حفاظت شوند.

اندازه عرضه:

محصولات عایق الاستومری EPDM و مخلوط پلیمری NBR در دامنه های اندازه ای مشابه عرضه می شوند.

دوستدار محیط زیست:

عایق الاستومری EPDM و مخلوط پلیمری NBR هر دو، محصولات دوستدار محیط زیست هستند. هر دو محصول عاری از فیبر، غیر متخلخل، مقاوم برای قالب گیری و عاری از ترکیبات CFC و واحدهای مخرب اوزن در حد صفر می باشند. هر دو محصول برای کاربردهای اتاق تمیز مورد قبول هستند.

تولیدی چسب