چسب دوطرفه روکش سبز و قرمز
چسب دوطرفه روکش سبز و قرمز
آگوست 28, 2020
چسب دوطرفه OPP
چسب دوطرفه OPP
آگوست 28, 2020

چسب دو طرفه تیشو (سلولزی)

امروزه انواع چسب دوطرفه تیشو جایگزین انواع چسب مایع و آب چسب و دیگر محصولات مشابه، در صنایعی چون بسته بندی، تخته شاسی ، پاکت سازی و کارتن سازی و ده ها صنعت دیگر شده اند.

نوار چسب دو طرفه سلولزی یا چسب دوطرفه تیشو از خانواده نوار چسب های دو طرفه می باشد.

چسب های سلولزی (چسب دوطرفه تیشو) چسبندگی بسیار بالایی دارد به همین خاطر برای مصارف خارجی پر کاربرد هستند. چسب دوطرفه تیشو به دلیل نوع جنسیتی که دارند در برش لیزری بسیار پرکاربرد هستند. هنگامی که توسط برش لیزری بریده می شوند چسب دوطرفه تیشو آب نمی شوند و لبه های کار نمی سوزد. همچنین به دلیل اینکه از الیاف خاصی تهیه شده اند هنگام چسباندن روی کار کمترین هوا زیر آن جمع می شود. در صورت باقی ماندن حباب هوا زیر چسب دوطرفه تیشو ، با کشیدن کاردک می توان هوای چسب سلولزی و OPP را تا حد بسیار زیادی از بین برد.

مغز اصلی چسب دو طرفه تی شو از ترکیب نوعی کاغذ ( چسب دوطرفه تیشو سلولز ) و چسب پایه حلال و یا پایه آب تشکیل شده است.

چسب دوطرفه سلولزی تیشو کاربردهای بسیار زیادی در زمینه برش لیزری و خدمات تابلوسازی دارد. از جمله کاربردهایی که در تبلیغات می توان به آن اشاره کرد، پشت چسبدار کردن طلق های مختلف می باشد. این مدل چسب دوطرفه سلولزی در عرض های مختلفی ارائه می شوند. بیشترین عرض چسب دوطرفه تیشو قابل تهیه ۱۰۰ سانتیمتر می باشد.

کاربرد چسب دو طرفه تیشو

چسب دو طرفه تیشو یک نوع چسب است که در بسیاری از صنایع از جمله صنایع چاپ، بسته‌بندی، و صنایع الکترونیکی استفاده می‌شود. این چسب دارای دو سطح چسبنده می‌باشد که هر دو سطح آن قادر به چسبیدن به سطوح مختلف هستند. البته تولید این محصول به شکلی است که با تهیه پایه سلولزی آن آغاز می شود و ابتدا پایه‌ای از سلولز به دست می‌آید.

این سلولز می‌تواند از منابع مختلفی مانند چوب، درختان، ساقه گیاهان و غیره باشد. سپس سلولز به شکل پودری تهیه می‌ شود و با استفاده از مواد شیمیایی و فرآیندهای خاص، به طور کامل پاکسازی و پالایش می ‌شود. همچنین پودر سلولز به صورت محلول در آب یا حلال‌های دیگری مانند الکل، استون، دی متیل فرمامید و غیره تبدیل می‌ شود.

در این مرحله، ممکن است برای تسریع فرآیند حل شدن سلولز، حرارت، فشار و یا مواد شیمیایی دیگری مانند سولفیت آن در محلول اضافه شود. به منظور بهبود خواص چسب دو طرفه تیشو، ممکن استفاده می ‌شود. این مواد شیمیایی می‌توانند عامل چسبندگی، عامل افزایش قدرت چسبندگی، عامل افزایش انعطاف‌پذیری و یا عامل حفظ چسبندگی در شرایط مختلف باشند. علاوه بر این، ممکن است برای بهبود خواص چسب دو طرفه سلولزی، موادی مانند تقویت کننده‌ها، رنگ‌ها، عطرها و غیره به آن اضافه شوند.

جنس چسب دو طرفه تیشو

پس از تهیه محلول سلولز و افزودن مواد شیمیایی دیگر، محلول سلولزی به عنوان پوشش دهنده روی پایه قرار مورد نظر، که ممکن است از جنس مختلفی مانند فویل، کاغذ، پارچه و غیره باشد، نشانه گذاری می‌شود. برای این کار، محلول سلولزی به صورت یک لایه نازک و یکنواخت بر روی پایه قرار می‌گیرد.

سپس پوشش دهنده دارای محلول سلولزی را با یک پوشش دیگری از پایه پوشانده و لایه چسب دو طرفه تیشو تولید می‌ شود. پس از تولید لایه چسب دو طرفه، آن را باید خشک کرد تا چسبندگی آن بهتر شود که برای خشک کردن لایه می‌ توان از روشویی، خشک کن و یا فرآیندهای دیگری استفاده کرد. پس از خشک شدن، لایه چسب دو طرفه تیشو برش داده می‌ شود و به شکل نوارهای کوچکتر برای استفاده در صنایع مختلف قرار می‌ گیرد.

در مجموع، تولید چسب دو طرفه تیشو فرآیندی پیچیده است که نیاز به استفاده از مواد شیمیایی و فرآیندهای خاص دارد. با این حال، این نوع چسب به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند چسبندگی قوی، انعطاف‌پذیری، شفافیت و خواص دیگر، در بسیاری از صنایع مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. زیرا نوار چسب دو طرفه تیشو از دو لایه سلولزی تشکیل شده است که هر دو طرف آن دارای لایه چسبنده هستند و این ویژگی اجازه می‌دهد که نوار به دو سطح مختلف چسبیده شود. همچنین چسب دو طرفه تیشو قابلیت جدا شدن دارد و بدون ایجاد خسارت یا آسیب به سطح چسبیده شده قابل جدا شدن است.

بازیافت چسب دو طرفه تیشو

البته سلولز یک ماده قابل بازیافت است و به همین دلیل نوار چسب دو طرفه تیشو به عنوان یک نوع نوار چسب دو طرفه دوستدار محیط زیست در نظر گرفته می‌شود و دارای خواص ضد باکتریایی است، بنابراین این محصول ممکن است برای بسته‌بندی محصولات غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

چسب دو طرفه تیشو بر روی بسته‌بندی و محتوای آن تأثیر نمی ‌گذارد و از نظر ایجاد اثر سایشی، خوردگی و یا خشک شدن بر روی سطح بسته‌بندی مشکلی ایجاد نمی ‌کند و مقاوم در برابر حرارت و رطوبت است و می ‌تواند در شرایط مختلف محیطی کاربرد داشته باشد.

چسب دو طرفه تیشو برای بسته‌بندی محصولات غذایی مانند بستنی، شکلات، قند، آجیل و غیره مورد استفاده قرار می ‌گیرد و می‌ تواند برای بسته‌بندی محصولات دارویی مانند قرص، کپسول و شربت ‌ها استفاده شود و ممکن است برای بسته‌بندی محصولات الکترونیکی مانند تلفن همراه، لپ ‌تاپ، تبلت و غیره نیز استفاده شود.

نوار چسب دو طرفه تیشو می‌ تواند برای بسته‌بندی محصولات صنعتی مانند قطعات الکترونیکی، شیشه، فلزات و غیره مورد استفاده قرار گیرد و برای بسته‌بندی محصولات چوبی مانند تخته‌های MDF، پنل‌های چوبی، ورق‌های چوبی نیز استفاده می شود.

مزایای چسب دو طرفه تیشو

استفاده از نوار چسب دو طرفه تیشو مزایای زیادی دارد که به عنوان نمونه به این دلیل که از مواد طبیعی مانند سلولز تهیه می‌شود به عنوان یک محصول دوستدار محیط زیست شناخته می‌شود. همچنین، بعضی از این محصولات قابل بازیافت هستند و می ‌توانند دوباره استفاده شوند. در واقع چسب دو طرفه تیشو برای بسته‌بندی محصولات با وزن و حجم بالا مناسب است و قابلیت چسبیدن به سطوح مختلف را دارد.

همچنین، این نوع نوار قابل جدا شدن است و بدون ایجاد خسارت به سطح چسبیده شده، جدا می ‌شود و استفاده از آن بسیار آسان است و نیازی به استفاده از ابزارهای خاصی ندارد. چسب دو طرفه تیشو مقاوم در برابر حرارت و رطوبت است و می‌تواند در شرایط مختلف محیطی برای بسته‌بندی محصولات مورد استفاده قرار گیرد و با استفاده از آن می ‌توانید قابلیت تنظیم و تغییر در بسته‌بندی محصولات خود را داشته باشید. همچنین این محصول برای بسته‌بندی محصولات گوناگونی از جمله محصولات غذایی، دارویی، صنعتی، الکترونیکی و چوبی استفاده می‌شود.

چسب دو طرفه تیشو برای بسته‌بندی محصولات پوشاک مانند لباس، کفش و محصولات ساختمانی مانند کفپوش، کاشی، سرامیک و همچنین محصولات خوراکی حیوانات خانگی مانند خوراکی‌های سگ و گربه استفاده می ‌شود و می‌تواند برای بسته ‌بندی محصولات شیمیایی مانند محصولات شوینده، مواد شیمیایی و غیره استفاده شود.

چسب دو طرفه تیشو برای بسته‌بندی محصولات نظافتی مانند اسفنج و دستمال و محصولات کشاورزی مانند میوه، سبزیجات و محصولات خودرو مانند تایر، قطعات یدکی استفاده شود. همچنین برای بسته‌بندی محصولات فرش مانند فرش‌های ماشینی و دستبافت نیز استفاده شود.

تولیدی چسب